موریانه ها برای حفاظت از خود و لانه نفتالین (یا نفتالن) تولید می کنند


موریانه ها برای حفاظت از خود و لانه نفتالین (یا نفتالن) تولید می کنند

در مقاله قبلی در مورد روش تخصصی سمپاشی موریانه توضیح دادیم در این مقاله به روش تولید نفتالین توسط موریانه ها می پردازیم:
موریانه ها جانوران شگفت انگیزی هستند این حشره با جثه کوچک قادر است یک خانه ی بزرگ را تخریب کند. یکی از ویژگی های این حشره برای حفاظت از لانه خود در برابر بزرگ ترین رقیب همنشین یعنی مورچه تولید نفتالین یا نفتالن می باشد.
همان طور که می دانید نفتالین یا همان نفتالن یک ترکیب دور کننده حشرات استفاده می شود و همچنین خاصیت ضد عفونی دارد.

نحوه تولید نفتالین توسط موریانه

با این کشف می توان از طریق بررسی وجود این ترکیب (نفتالین)، آلودگی مکان ها و منازل به موریانه را تشخیص داد. در این زمینه دستگاه آشکار ساز نفتالن ساخته شده است که بوسیله آن وجود موریانه ها تشخیص داده می شود.

هندرسون دانشمند این پروژه می گوید لانه موریانه یک سیستم کاملا ایزوله است که از موریانه ها در شرایط اقلیمی نامناسب شده و متفاوت از محیط اطرافشان محافظت می کند. هندرسون خاطرنشان می کند که موریانه ها به عنوان موجوداتی که در خاک زندگی می کنند با بسیاری از دشمنان طبیعی مانند مورچه ها، قارچ ها، باکتری ها و نماتدها روبرو می شوند. او معتقد است که ترشح نفتالین و سایر ترکیبات دورکننده و ضدعفونی کننده در لانه این حشره ممکن است و این مواد نقش بسیار مهمی در مهار میکروارگانیسم ها و بندپایان به خصوص مورچه ها دارند.

این دانشمند و همکارانش منشاء همه ی ترکیبات ترشح شده از موریانه را دریافتند اما هنوز منشاء تولید نفتالین یک راز باقی مانده است. اگرچه هندرسون اذعان می کند که ممکن است تولید نفتالین برای برخی از حیوانات امکان پذیر باشد، اما او اشاره می کند که هیچ شواهد مستقیمی مبنی بر ساخت نفتالین توسط هیچ حیوان یا میکروارگانیسمی وجود ندارد. هندرسون حدس می زند از آنجا که موریانه ها از خاک، چوب جویده و فضولات برای ساختن لانه خود استفاده می کنند، احتمال می رود که منبع آن در غذای فرآوری شده موریانه ها یا خاک باشد. او می گوید منشاء احتمالی دیگر این است که باکتری های موجود در روده موریانه (باکتری های همزیست) با تاثیر برروی غذای مصرف شده توسط موریانه نفتالین تولید می کنند.

در هر لانه بین 50 تا 200 میکروگرم نفتالین وجود دارد. این غلظت مورچه های سرخ (مورچه های قرمز) که بزرگ ترین دشمن موریانه ها هستند، را فلج می کند و همچنین رشد قارچ ها را متوقف می کند و بر روی خود موریانه ها تاثیری ندارد. اما نفتالین ممکن است محدود به دفاع نباشد، محققان همچنین نشان دادند که موریانه های سرباز مسیرهای آغشته به نفتالین رقیق را دنبال می کنند، که این امر نشان می دهد از این ترکیب علاوه بر محافظت از لانه و افراد کلنی در برابر مهاجمین، برای رد یابی و یافتن مسیر نیز استفاده می کنند.

با این کشف احتمال این می رود که راه برای استفاده از این خاصیت موریانه ها برای تولید ترکیبات شیمیایی و برخی داروها به روش جایگذاری به جای سیستم ماشینی و استخراج از محل استفاده شود که باعث تولید بهینه محصولات می گردد. البته این موضوع فقط یه فرضیه می باشد و ممکن است قابلیت اجراء نداشته باشد اما در کل این کشف دریچه جدیدی به علم و شگفتی های خلقت پروردگار بی همتا باز می کند.

منبع: https://owlcation.com

ترجمه و نشر تیم علمی شرکت ورسا صنعت سبز

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افزونه "فرم تماس 7" نصب یا فعال نشده است
مشاوره رایگان